A leggyakoribb hibák, amiket elkövethetsz drónozás során!

fooldal > A drónpilóták 6 leggyakoribb hibája (és hogy hogyan tudod elkerülni őket)

DrónExpert

A drónpilóták 6 leggyakoribb hibája (és hogy hogyan tudod elkerülni őket)


2019/12/14

Hibázni emberi dolog, főleg a kezdők köreiben. Az újdonsült dróntulajdonosok általában buzgón és lelkesen vágnak neki életük első reptetésének, és néhányan már az első alkalommal megtapasztalják, hogy mennyi mindenre is oda kell figyelni egy drón kezelésekor – legyen szó különféle biztonsági óvintézkedésekről, vagy a törvény betartásáról.

 

Ha te is most tervezel drónt vásárolni, vagy már úton van, és alig várod, hogy először a levegőbe röpíthesd legújabb szerzeményedet, akkor szánj néhány percet az alábbi útmutatóra, amiben eláruljuk, hogy mi a 6 leggyakoribb hiba, amit egy drónpilóta elkövethet, és hogy hogyan kerüld el ezeket!
 

A drónpilóták 6 leggyakoribb hibája (és hogy hogyan tudod elkerülni őket)

1. Hiba: Nem vagy tisztában az adott területre vonatkozó szabályokkal

Hogyan kerüld el: Tájékozódj!

Minden ország más és más törvényeket szab ki a drónhaszálatra. Európában a helyzetet tovább komplikálja, hogy az Európai Unió átfogó szabályozást is érvényesít a tagállamokban, amelyekkel szintén tisztában kell lenned, ha szeretnél jogtisztán reptetni bármilyen területen. Bizonyos országokban regisztrálni kell a készülékeket egy adott súly felett (általában 250 g), máshol nem lehet egy bizonyos pontnál magasabban repülni, és így tovább.

 



Túl hosszú lenne mindent felsorolni, ráadásul bizonyos szabályok még csak idén léptek érvénybe, így érdemes rendszeresen szemmel tartani ezek alakulását. A drónok csak az elmúlt években kezdetek el jobban terjedni, és nem minden ország kormánya zárkózott még fel teljes mértékben a szabályozást illetően.

 

Ne feledd továbbá, hogy a legtöbb országban külön engedélyre/jogosítványra van szükséged, ha kereskedelmi céllal szeretnél drónt használni. Ezen kívül az adott település önkormányzatánál, illetve egy adott intézmény igazgatóságánál is kérdezz rá, hogy mi a helyzet reptetés ügyében!
 

2. Összetöröd vadonatúj, méregdrága drónodat

Hogyan kerüld el: Először vásárolj egy olcsó, kezdetleges modellt, amivel gyakorolhatsz, és szerezz be egy szimulátort is.

A kezdők számára az egyik legjobb tippünk, hogy első körben egy olcsó drónt vásároljanak maguknak, amin begyakorolhatják a reptetés alapjait. Az újdonsült pilótáknak garantáltan megtapasztalják majd az ütközések és zuhanások fájdalmas élményét, és jobb, ha ezeket nem egy olyan készülékkel élik át, amire hónapokig spóroltak.

 

Egy profi drón árának tizedéért is vehetsz magadnak gyakorlómodellt, amivel bátran gyakorolhatsz (és ha sikerül vigyáznod rá, lesz egy második drónod is).

 

Egy másik opció szimulátort használni. Egy ilyen szoftver segítségével egy számítógépen vagy más kompatibilis eszközön gyakorolhatod a drónreptetést. A virtuális drón irányítása egy valódi távirányító hozzácsatlakoztatásával történik, és a repülési körülményeket is te állíthatod be magadnak. Érdemes jó néhány órát rászánni az ilyen gyakorlásra, mielőtt kimerészkednél drónoddal a szabadba – viszont készülj fel rá, hogy odakint kiszámíthatatlanok lehetnek a körülmények, nem úgy, mint egy szimulált környezetben!

 

3. Hiba: Nem ellenőrzöd a tiltott zónákat

Hogyan kerüld el: Nézz utána, hogy reptethetsz-e az adott légtérben, és mindig legyen nálad egy telefonalkalmazás, ami segít ebben.

A légtér előzetes ellenőrzésével kiderítheted, hogy reptethetsz-e egyáltalán a kinézett helyszínen. Érdemes utánanézni ennek, mert sok kellemetlen helyzettől (és súlyos büntetésektől) kímélheted meg magadat.

 

Fokozottan ügyelj erre, ha egy repülőtér néhány kilométeres körzetében szeretnél reptetni – vedd fel a kapcsolatot a reptérrel, és ellenőrizd az adott ország szabályzatát is, ahogyan azt az első pontban is említettük. Semmiképpen ne használd drónodat repülőterek, vagy más lezárt légterek közelében sem, hacsak nincs erre nagyon-nagyon különleges és nagyon konkrét engedélyed!

 

Drónreptetéskor fontos, hogy mindig józanésszel mérd fel a helyzetet. Ha kiderítetted, hogy egy adott légtérben szabadon reptethetsz (vagy megszerezted az ehhez szükséges engedélyt), akkor is figyelj oda az esetleges akadályokra, mint például az elektromos vezetékekre.

 

4. Hiba: Balesetet okozol, mert nem bánsz szakszerűen akkumulátoraiddal

Hogyan kerüld el: Tanuld meg, hogy hogyan bánj drónod akkumulátoraival.

A nem megfelelő akkumulátorkezelés a kisebb kellemetlenségektől kezdve egészen a veszélyes balesetekig számos negatív következménnyel járhat, amiket jobb inkább elkerülni, mint utólag orvosolni. Ha nem bánsz megfelelően akkumulátoraiddal, akkor idő előtt csökkenhet kapacitásuk (ezzel lerövidítve a repülési időtartamot), rövidebb lehet az élettartamuk, és még fel is robbanhatnak, ha nem megfelelően töltöd, vagy tárolod őket.

 

A legtöbb drón LiPo (lítium-polimer) akkumulátorokkal működik, amelyekkel kapcsolatban a következőkre kell odafigyelned:
•    Amint az akkumulátor elérte a 100%-os töltöttséget, vedd le a töltőről, különben akár lángra is lobbanhatnak!
•    Sose dugj töltőre egy akkumulátort, ha nemrég használtad, és még meleg. Hasonlóképpen sose kezdj el azonnal használni egy akkumulátort, ami a töltéstől melegedett fel.
•    Ha nem használod huzamosabb ideig, vedd ki az akkumulátort a drónból, és tárold külön ilyen egységekhez készült, tűzbiztos táskában. Ha mégis megtörténik a baj, ezek a táskák biztosíthatják, hogy semmi más ne menjen tönkre a közelükben.
•    Mindig tárold LiPo akkumulátoraidat száraz, hűvös helyen – lehetőleg szobahőmérsékleten. Soha ne hűtőben, vagy valami meleg helyen!
•    Ne tárold egymás közelében az akkumulátorokat (hacsak nincs erre külön kialakított táskád), mert a terminálok összeérhetnek, ami rövidzárlatot okozhat bennük.

 

5. Hiba: Nem tudod, hogy hogy működik a Return-to-Home (hazatérés) funkció

Hogyan kerüld el: Nézz utána, hogy az adott modellen hogyan működik a hazatérés funkció, és hogy mi váltja ki azt.

A felszállási és landolási nehézségek mellett a Return-to-Home (RTH) funkció ismeretének hiánya a zuhanások leggyakoribb oka. Fontos észben tartani, hogy nem minden drónban működik ugyan úgy az RTH biztonsági funkció.

 

A Return-to-Home lényege, hogy a drón képes automatikusan visszatérni a felszállási pontra, ha bizonyos körülmények állnak fenn. Egy DJI Mavic vagy Phantom drónban például a következő helyzetek aktiválják a készülék automatikus RTH funkcióját:
•    Az akkumulátor töltöttsége alacsony
•    VAGY elveszett a rádiójel a távirányító és a drón között (pl. leárnyékolt helyre repült a drón, nincs frissítve a szoftver hozzá, valami megzavarta a jelet, stb.)
•    VAGY ha a pilóta saját maga utasítja a drónt arra, hogy automatikusan térjen vissza a felszállási pontra
 

6. Hiba: Nem elég jó a helyzetfelismerő képességed

Hogyan kerüld el: Mérd fel részletesen a környezetedet, és menj végig reptetés előtti ellenőrzőlistádon.

Ha nem volt lehetőséged idő előtt feltérképezni a helyszínt, és nem ismered jól a környéket, akkor szánj némi időt arra, hogy körbesétáld és feljegyezd a fontosabb részeket. Nézd meg, hogy hol szállhatsz fel és le, illetve hogy hol hagyhatod lebegni a drónt, ha például egy fél percig nem tudsz odafigyelni rá. Jegyezd fel a tornyokat, kéményeket, póznákat, vezetékeket, nagyobb fákat, épületeket, és az olyan nehezen megközelíthető helyeket is, amelyekből nem tudnád visszaszerezni a drónodat, ha kényszerleszállást kellene végrehajtanod fele.

 

Nézd meg azt is, hogy hol járhatnak embere, illetve hogy milyen sok madár van a környéken. Ezen kívül beszéld át a repülési tervezetet a többi stábtaggal is, ha vannak.

 

Jó, ha van nálad egy reptetés előtti ellenőrzőlista, amiben szerepelnek az ebben a pontban felsoroltak, illetve egy emlékeztető az akkumulátor, a memóriakártyák, a pótalkatrészek, és az esetlegesen szükséges engedélyek ellenőrzéséről is.
 







Legfrissebb cikkek


DJI Mini 3 Pro vagy Autel EVO Nano+ – Melyik a nyerő?
Melyik a jobb drón, melyiket vegyem meg: DJI Mini 3 Pro vagy Autel EVO Nano+ összehasonlítás?
Kiszivárogtak a DJI Mavic Mini 3 Pro tulajdonságai – Íme az új minidrón
Habár a DJI hivatalosan még nem jelentette be az új Mavic Mini 3 Prót, egy holland viszonteladó nyilvánossá tette az új minidrónról készített termékfotókat, illetve a készülék tulajdonságait is. A kiszivárgott információk lényegében mindent elárulnak az új Miniről (még az ár és feltüntetésre kerül), csak épp azt nem, hogy mikor jelenik meg hivatalosan.  
Dji MINI2 drone bemutató
Szinte egy évvel azután, hogy a DJI megjelent a frissített és továbbfejlesztett Mavic Minivel, a Mini 2 megjelent. A Mavic Mini stratégiai kiadás volt, válaszul az FAA követelményére, miszerint minden 250 g feletti drónot regisztrálni kell. A tavalyi Mavic Mini súlya 250 g, és hogy minden kétséget kizárjon arról, hogy az újabb modell a súlyhatár alá esik-e, a Mini 2 súlya 249 g. Azok számára, akik aggódnak a drón regisztrálása iránt, ez jó hirt jelent. A frissített kiadással egy kis frissített márkajelzés is jár, a Mavic kiesett a névből - most már csak a Mini. Sok szempontból nagyon hasonló a régebbi verzióhoz, a Mini 2 számos frissített funkcióval rendelkezik, például egy továbbfejlesztett 4K / 30p kamerával, a Raw + JPEG fájlok rögzítésének képességével és az OcuSync 2.0 vezérlő átvitelével a Wi-Fi helyett. Ezek a funkciók nyilvánvaló javulást jelentenek a Mavic Mini-hez képest, a könnyű kezelhetőséggel és az élénk, masszív kialakítással együtt a Mini 2 könnyen a legjobb drón 170.000 forint alatt.
AKCIÓS TERMÉKEK
AA
LEGJOBB AKCIÓS DRÓNOK
BB
GOPRO KAMERÁK
CC
Nap ajánlata
DD