Drónok jogi szabályozása

Főoldal > Drónok jogi szabályozása

DrónExpert

Drónok jogi szabályozása


2017/07/25

Mielőtt megnéznénk, hogy mi is a törvényi háttere Magyarországon a drónozásnak, előbb tegyük tisztába a fogalmakat, mivel egészen biztos, hogy sokan keverik össze a dolgokat.

Drónok jogi szabályozása

 

Vannak tehát a repülő modellek és a drónok, melyek, technikai oldalról nézve könnyedén megkülönböztethetőek egymástól.



A modell és a drón abban hasonlít egymásra, hogy mindkettőt a földről irányítják. Viszont míg az előbbi esetében végig szükséges az emberi kontroll, addig a drón esetében ez nem feltétel a repülés teljes időtartalma alatt.

A modelleket csakis lakott területen kívül szabad reptetni, mert a jel elvesztésekor a gép könnyedén megsemmisülhet.  Ha ugyanez a jelenség előfordul a drónnál, akkor ott egy repülésvezérlő lép működésbe, ami képes a földön lévő beavatkozása nélkül a szerkezetet visszajuttatni a kiindulási pontjára.

Az elmúlt néhány évben megsokszorozódott az ilyen gépek száma az országban. Egyes becslések szerint csak a drónok száma a 10 000-et is meghaladhatják, ami a folyamatos emberi beavatkozást igénylő gépekkel kiegészülve akár az 50 000-t is elérheti.

Kimutatások szerint naponta körülbelül 1000 darab drón száll fel az országban. A kérelmeket eddig személyesen bírálták el, de a tervek szerint nemsokára elektronikusan is lehet ilyen ügyeket intézni, ami nagyban megkönnyítené és felgyorsítaná az ügyintézést.

Sokan eddig úgy játszották ki a szabályokat, hogy azt mondták, hogy a szerkezetük nem drón, hanem játék. Ezek a 250 gramm alatti gépek azok, melyek a törvény szerint játékok. Ezek szabadon használhatóak.

Ezek mellett 3 különböző kategóriát különböztetünk meg:

 

  • Az 1. kategóriába a 2 kilogrammnál kisebb tömegű drónok tartoznak, ezekkel kizárólag nappal és 50 méter magasságig lehet repülni.
  • A 2. kategóriában a 2 kilogrammnál nehezebb, de 25 kilogrammnál könnyebb, és 50 méternél magasabbra repülő drónok tartoznak. Ezekhez kell a jogosítvány. Jogosítvány kell akkor is ha bármilyen drónnal belterületen kívánunk repülni.
  • A 3. kategóriába 25 és 150 kilogramm közötti, pilóta nélküli légi járművek tartoznak. Ebben az esetben már szakszolgálati engedély kell, valamint üzemi és repülési naplót is kell vezetni.

 

Kötelező lesz a felelősségbiztosítás is ezekre a gépekre a jövőben, arra az esetre ha a drón bármilyen balesetet okozna.

 

A könnyített engedélykérés nagy könnyebbséggel fog majd járni. A legegyszerűbb dolga az 1. kategóriás drónok tulajdonosainak lesz. A tervezet szerint használatukhoz el kell olvasni egy tananyagot a légiközlekedési hatóság honlapján, amiről a hatóság automatikusan kiállítja az igazolást.

Azonban ez csak akkor lesz elég, ha a reptető külterületen használja a drónt. Belterületen történő drónozáshoz ugyanis kötelező lesz egy hagyományos tanfolyam és a jogosítvány.

Emellett légtérhasználati engedély megkérése is szükségeltetik, amire az új szabályoknak hála a mobilalkalmazással megoldható lesz.

A HungaroControl rögzíti és elbírálja majd a kérelmeket. Ha minden megfelelő, akkor 30 percre megkapható lesz a legális légtérhasználat. Fontos, de ha jobban belegondolunk, akkor ésszerű is, hogy ezekről a honvédség, a rendőrség, a TEK, a katasztrófavédelem is megkapja az adatokat.

Természetesen iOS-re és Androidra is kifejlesztik az appot. Ráadásként a felhasználó élő légtéradatokat és meterológiai információkhoz is juthat majd.

Fontos, de még nem tisztázott, hogy mely kategóriákra lesz a mobilalkalmazás használható. Jelenleg úgy tűnik, hogy csak az I. kategóriába tartozó szerkezetek esetében lesz használható az app.

Hivatalos, bejegyzett képzést a Légügyi Hatóság debreceni székhelye biztosít majd. Akkreditálni viszont csak azután tud majd a hatóság, hogy a jogszabály és a végrehajtási rendelet is végleges formát ölt.







Legfrissebb cikkek


DJI Mini 3 Pro vagy Autel EVO Nano+ – Melyik a nyerő?
Melyik a jobb drón, melyiket vegyem meg: DJI Mini 3 Pro vagy Autel EVO Nano+ összehasonlítás?
Kiszivárogtak a DJI Mavic Mini 3 Pro tulajdonságai – Íme az új minidrón
Habár a DJI hivatalosan még nem jelentette be az új Mavic Mini 3 Prót, egy holland viszonteladó nyilvánossá tette az új minidrónról készített termékfotókat, illetve a készülék tulajdonságait is. A kiszivárgott információk lényegében mindent elárulnak az új Miniről (még az ár és feltüntetésre kerül), csak épp azt nem, hogy mikor jelenik meg hivatalosan.  
Dji MINI2 drone bemutató
Szinte egy évvel azután, hogy a DJI megjelent a frissített és továbbfejlesztett Mavic Minivel, a Mini 2 megjelent. A Mavic Mini stratégiai kiadás volt, válaszul az FAA követelményére, miszerint minden 250 g feletti drónot regisztrálni kell. A tavalyi Mavic Mini súlya 250 g, és hogy minden kétséget kizárjon arról, hogy az újabb modell a súlyhatár alá esik-e, a Mini 2 súlya 249 g. Azok számára, akik aggódnak a drón regisztrálása iránt, ez jó hirt jelent. A frissített kiadással egy kis frissített márkajelzés is jár, a Mavic kiesett a névből - most már csak a Mini. Sok szempontból nagyon hasonló a régebbi verzióhoz, a Mini 2 számos frissített funkcióval rendelkezik, például egy továbbfejlesztett 4K / 30p kamerával, a Raw + JPEG fájlok rögzítésének képességével és az OcuSync 2.0 vezérlő átvitelével a Wi-Fi helyett. Ezek a funkciók nyilvánvaló javulást jelentenek a Mavic Mini-hez képest, a könnyű kezelhetőséggel és az élénk, masszív kialakítással együtt a Mini 2 könnyen a legjobb drón 170.000 forint alatt.
AKCIÓS TERMÉKEK
AA
LEGJOBB AKCIÓS DRÓNOK
BB
GOPRO KAMERÁK
CC
Nap ajánlata
DD