Vannak tehát a repülő modellek és a drónok, melyek, technikai oldalról nézve könnyedén megkülönböztethetőek egymástól.
A modell és a drón abban hasonlít egymásra, hogy mindkettőt a földről irányítják. Viszont míg az előbbi esetében végig szükséges az emberi kontroll, addig a drón esetében ez nem feltétel a repülés teljes időtartalma alatt.
A modelleket csakis lakott területen kívül szabad reptetni, mert a jel elvesztésekor a gép könnyedén megsemmisülhet. Ha ugyanez a jelenség előfordul a drónnál, akkor ott egy repülésvezérlő lép működésbe, ami képes a földön lévő beavatkozása nélkül a szerkezetet visszajuttatni a kiindulási pontjára.
Az elmúlt néhány évben megsokszorozódott az ilyen gépek száma az országban. Egyes becslések szerint csak a drónok száma a 10 000-et is meghaladhatják, ami a folyamatos emberi beavatkozást igénylő gépekkel kiegészülve akár az 50 000-t is elérheti.
Kimutatások szerint naponta körülbelül 1000 darab drón száll fel az országban. A kérelmeket eddig személyesen bírálták el, de a tervek szerint nemsokára elektronikusan is lehet ilyen ügyeket intézni, ami nagyban megkönnyítené és felgyorsítaná az ügyintézést.
Sokan eddig úgy játszották ki a szabályokat, hogy azt mondták, hogy a szerkezetük nem drón, hanem játék. Ezek a 250 gramm alatti gépek azok, melyek a törvény szerint játékok. Ezek szabadon használhatóak.
Ezek mellett 3 különböző kategóriát különböztetünk meg:
- Az 1. kategóriába a 2 kilogrammnál kisebb tömegű drónok tartoznak, ezekkel kizárólag nappal és 50 méter magasságig lehet repülni.
- A 2. kategóriában a 2 kilogrammnál nehezebb, de 25 kilogrammnál könnyebb, és 50 méternél magasabbra repülő drónok tartoznak. Ezekhez kell a jogosítvány. Jogosítvány kell akkor is ha bármilyen drónnal belterületen kívánunk repülni.
- A 3. kategóriába 25 és 150 kilogramm közötti, pilóta nélküli légi járművek tartoznak. Ebben az esetben már szakszolgálati engedély kell, valamint üzemi és repülési naplót is kell vezetni.
Kötelező lesz a felelősségbiztosítás is ezekre a gépekre a jövőben, arra az esetre ha a drón bármilyen balesetet okozna.
A könnyített engedélykérés nagy könnyebbséggel fog majd járni. A legegyszerűbb dolga az 1. kategóriás drónok tulajdonosainak lesz. A tervezet szerint használatukhoz el kell olvasni egy tananyagot a légiközlekedési hatóság honlapján, amiről a hatóság automatikusan kiállítja az igazolást.
Azonban ez csak akkor lesz elég, ha a reptető külterületen használja a drónt. Belterületen történő drónozáshoz ugyanis kötelező lesz egy hagyományos tanfolyam és a jogosítvány.
Emellett légtérhasználati engedély megkérése is szükségeltetik, amire az új szabályoknak hála a mobilalkalmazással megoldható lesz.
A HungaroControl rögzíti és elbírálja majd a kérelmeket. Ha minden megfelelő, akkor 30 percre megkapható lesz a legális légtérhasználat. Fontos, de ha jobban belegondolunk, akkor ésszerű is, hogy ezekről a honvédség, a rendőrség, a TEK, a katasztrófavédelem is megkapja az adatokat.
Természetesen iOS-re és Androidra is kifejlesztik az appot. Ráadásként a felhasználó élő légtéradatokat és meterológiai információkhoz is juthat majd.
Fontos, de még nem tisztázott, hogy mely kategóriákra lesz a mobilalkalmazás használható. Jelenleg úgy tűnik, hogy csak az I. kategóriába tartozó szerkezetek esetében lesz használható az app.
Hivatalos, bejegyzett képzést a Légügyi Hatóság debreceni székhelye biztosít majd. Akkreditálni viszont csak azután tud majd a hatóság, hogy a jogszabály és a végrehajtási rendelet is végleges formát ölt.